V predošlých dieloch nášho seriálu o Facebook reklame sme si povedali, prečo by ste mali investovať do reklamy na Facebooku. Založili sme si Business Manager účet, z ktorého budeme všetky naše reklamy vytvárať a následne spravovať. Konečne sa môžeme pustiť do tvorby samotnej reklamnej kampane. Poriadne sa usaďte, začíname!
Nemajte strach, vytvoriť Facebook kampaň nie je zložité. V menu klikneme na „Správca reklám“ a v sekcií Kampane klikneme na „Vytvoriť“. Dostaneme sa na stránku s výberom nášho marketingového cieľa. Na prvý pohľad môže pôsobiť mätúco, preto vás do toho uvediem.
V ľavom panely vidíme náš postup tvorbou kampane. Môžeme to prirovnať k eshopu – kroky v košíku. Keď sa neskôr pri tvorbe reklamy rozhodnete, že chcete niečo spätne zmeniť, tento panel bude vašim východiskom.
Najdôležitejšia časť na tejto stránke. Tu si zvolíme náš marketingový cieľ podľa toho, čo chceme našou kampaňou dosiahnuť. V závislosti od vybraného cieľa sa budú líšiť naše možnosti v ďalších krokoch, preto zvoľte ciel kampane starostlivo. Neviete, aký cieľ je pre vašu kampaň najlepší? Prejdeme si spolu každú možnosť:
Túto možnosť si vyberte v prípade, že chcete ľudí zoznámiť so svojou firmou. Reklama sa bude zobrazovať čo najväčšiemu počtu ľudí. Platíte za počet zobrazení vašej reklamy. Ideálna voľba pre branding - budovanie povedomia o vašej značke.
Máte eshop alebo firemný web, ktorý chcete propagovať? Vyberte si túto možnosť. Používa ju väčšina reklám, ktoré na Facebooku vidíte. Väčšinou ju sprevádza tlačidlo „Nakupovať“ alebo „Viac informácií“. Platíte za impresie (zobrazenie reklamy) alebo kliknutie na odkaz (CPC).
Zvolením tejto možnosti je vaším cieľom získanie interakcie ľudí s príspevkom. Pomôže vám zobraziť príspevok ľuďom, u ktorých je pravdepodobné, že ich zaujme. Tu platí pravidlo, čím atraktívnejší príspevok propagujete, tým sa dostanete na lepšiu cenu za interakciu. Pokojne sa môže stať, že s budgetom 5€ získate 200 interakcií, ale aj 30. Platíte za interakciu - rozumej lajk, komentár, zdieľanie ale aj kliknutie na fotku.
Na rozdiel od návštevnosti sa táto možnosť definovania cieľu sústredí viac na vykonanie konverzie na vašom webe/eshope. Pojmom konverzia sa rozumie cieľ vášho webu, napr. dokončenie objednávky, vyplnenie formulára, stiahnutie ebooku atď. Aby ste mohli využiť túto možnosť, musíte mať na stránke správne nastavený Facebook pixel. Ako ho nastaviť si povieme v ďalšom článku. Platíte za impresie (zobrazenie reklamy).
Cieľ určený pre eshopy s fyzickým alebo digitálnym tovarom. Táto možnosť je určená hlavne pre dynamický remarketing, kedy viete človeku ukázať tovar, ktorý si na eshope prezeral, no nenakúpil. Pre využitie tohto cieľa musíte mať vytvorený a produktmi naplnený katalóg. O tom si viac povieme v článku o remarketingu. Platíte za impresie (zobrazenie reklamy) alebo kliknutie na odkaz (CPC).
Túto možnosť je vhodné využiť v prípade, že máte fyzickú prevádzku. Dokážete tak dobre zacieliť reklamu na ľudí, ktorí sa nachádzajú vo vašej blízkosti. Platíte za impresie (zobrazenie reklamy).
Aby sme si ukázali ako pracovať s Facebook kampaňou na reálnom príklade, ideme spropagovať náš prvý článok o Facebook reklame.
Ako náš marketingový cieľ zvolíme „Návštevnosť“, pretože chceme, aby sa ľudia preklikli na náš článok. Zvolíme názov kampane a nezaškrtneme ani jednu z možností. Keď sa chystáte spustiť dlhodobú kampaň s väčším rozpočtom, určite vám odporúčam reklamu A/B testovať. Zistíte tak, ktorá reklama ľudí viac zaujme a dokážete ich výsledky jednoducho porovnať.
Dostali sme sa na tvorbu skupiny reklám (Ad set). Zvolíme názov zostavy tak, aby bolo hneď jasné, na koho cielime. Vždy používam názov vo forme: krajina – vek – cielenie (SK – 20-35 – Marketing). V budúcnosti tak budeme vedieť jednoducho porovnať výkonnosť jednotlivých skupín reklám.
Prejdime na výber publika. Tu začína testovacia časť. V najlepšom prípade máme na webe nastavený Google Analytics, odkiaľ dokážeme zistiť, kto je našim čitateľom. Ak nemáte žiadne údaje o tom, kto je váš zákazník alebo čitateľ blogu, neostáva vám nič iné než hádať. Skúste sa vžiť do role bežného čitateľa vášho blogu. Je to muž/žena? V akom môže byť veku?
My už vieme, že našim bežným čitateľom je muž (60%) a žena (40%) vo veku 25-34 rokov. Čitatelia sú hlavne zo Slovenska, preto budeme cieliť reklamu iba na Slovensko a pridáme jazyk slovenčinu. Prichádza na rád zvoliť správne cielenie. Keďže ide o veľmi dôležitý bod našej kampane, rozoberieme si ho podrobnejšie.
Tu nastáva hlavný kameň úrazu mnohých nefunkčných reklám. Nestačí vedieť pohlavie a vek čitateľa, musíte poznať aj jeho záujmy a chovanie. Predávate oblečenie pre deti do troch rokov? Budete cieliť na rodičov batoliat do troch rokov. Prevádzkujete pneuservis – treba cieliť na mužov v okolí miesta pneuservisu, rádius 30 km. Otvárate novú vegánsku reštauráciu – vašu kampaň by ste mali cieliť na mladých ľudí zaujímajúcich sa o zdravý životný štýl, ochranu planéty, alternatívy v stravovaní a pod.
Keď vytvárate dlhodobú kampaň s väčším rozpočtom, vždy si vytvorte jednu skupinu reklám (Ad set) pre jedno cielenie. Typický príklad čitateľa nášho článku je človek so záujmom o digitálny marketing, grafický dizajn alebo informačné technológie. Vytvorili by sme si preto 3 skupiny reklám s jednotlivými cieleniami. Pre každú skupinu vyberieme budget, pokojne stačí aj 5€ a po pár dňoch zistíme, ktoré cielenie funguje najlepšie. Ak nemáte na konkrétnu kampaň veľký rozpočet, pokojne ich tam vpíšte spolu.
Určite poznáte ten mýtus: „Ľudia sa chodia na Facebook zabávať, nie nakupovať.“ To už v dnešnej dobe neplatí. Určite sa ale nájdu ľudia, ktorý za posledné obdobie nič nenakúpili, alebo dokonca na žiaden produkt neklikli. Týchto ľudí viete veľmi jednoducho vyfiltrovať možnosťou, ktorú Facebook ponúka. Zvolíte cielenie vašej reklamy, napr. Rodičia batoliat (1 – 2 roky) a kliknete na nenápadný text „Zúžiť publikum“. Tam vyberiete možnosť „Aktívni nakupujúci“, ktorá je v sekcii Chovanie – Nákupné správanie. Týmto jednoduchým trikom zacielite reklamu na rodičov batoliat, ktorí sú zároveň aktívnymi nakupujúcimi. Ideálny zákazník, no nie?
Ďalším šikovným trikom pre eshopy je cielenie na známe značky z odboru. Ak predávate parfumy alebo sa pohybujete v oblasti kozmetiky, môžete cieliť na značky ako Chanel, L'Oréal, Vichy, Dermacol atď. Ak máte produkty od týchto značiek priamo na eshope, o to lepšie! Možnosti na pracovanie s cielením sú takmer neobmedzené.
Ak uznáte za vhodné, môžete pridať k publiku spojenie. Teoreticky by sme mohli cieliť náš článok na fanúšikov našej firemnej stránky, no v tomto prípade tak robiť nebudeme.
Poďme sa pozrieť na to, kde sa budú naše reklamy zobrazovať. Ak nemáte web optimalizovaný pre mobilné zariadenia, odporúčam vám vypnúť zobrazovanie reklám na mobile. Stačí to odškrtnúť pri „Typy zariadení“.
Čo sa týka umiestnení, vždy záleží prípad od prípadu. Nikdy nevyužívam automatické umiestnenia. Vzhľadom na kampaň si vždy ručne vyberiem, kde chcem reklamu zobrazovať. Vo väčšine prípadov odškrtnem Messenger a Audience Network. Stories sú obecne super na budovanie povedomia o značke, no väčšinou ich nepoužívam pre návštevnosť. Najsilnejší zdroj kliknutí na odkaz, resp. položky, ktoré nechávam pri návštevnosti vždy zaškrtnuté sú Facebook – Kanály a Pravý stĺpec + Instagram Novinky. Ak máte eshop a ponúkate fyzické produkty, môže pre vás dobre fungovať Marketplace. Tieto nastavenia ale nemusia fungovať pre každého, preto vám to odporúčam testovať.
Od zvoleného rozpočtu sa budú odvíjať výsledky našej kampane. Vždy si vopred stanovte dostatočný budget na reklamnú kampaň a rozdeľte ho na viac dni tak, aby bol rozpočet na jeden deň aspoň 5€. V našom prípade máme budget na propagáciu článku 20€, preto to rozdelíme na 4 dni. Tu máme dve možnosti, buď nastavíme denný rozpočet na 5€ a reklama bude bežať 4 dni alebo nastavíme celkový rozpočet na 20€ a nemusíme sa báť, že by sme prečerpali viac.
Optimalizáciu pre doručenie reklamy nastavíme na „Kliknutia na odkaz“, pretože chceme, aby na odkaz kliklo čo najviac ľudí. Ak nemáte doteraz žiadne skúsenosti s Facebook reklamou, odporúčam vám využiť štandardné nastavenie „Lowest cost“. Cenu za klik bude Facebook optimalizovať tak, aby sme za naše peniaze dosiahli čo najviac kliknutí. Teda, aspoň to tak Facebook prezentuje. No Facebook zarába peniaze na reklame, nebude teda náhodou chcieť, aby sme prečerpali čo najviac? Nemusíte sa báť, žeby ste o svoj rozpočet prišli z noci do rána a získali za to pár kliknutí. Po pár dňoch uvidíte vašu priemernú cenu za klik. Vtedy vám odporúčam nastaviť bid cap s cenou o trochu nižšou než je vaša priemerná cena za klik. Ak ste za kliknutie doteraz platili 0,12€, nastavte bid cap na 0,10€. Ak budete stále dosahovať dobré výsledky a váš budget ostane na konci dňa vždy prečerpaný, choďte s cenou ešte nižšie. Našim cieľom je dostať za svoje peniaze čo najviac kliknutí, tzn. snažíme sa o čo najmenšie možné CPC (cost-per-click).
Spôsob fakturovania nastavíme na „Kliknutie na odkaz (CPC)“. Pri online projektoch nechávam bežať reklamu po celý čas. Ak propagujete udalosť alebo kaviareň, ktorá má otvorené iba niektoré dni v týždni, využite plánovanie reklám. Typ doručovania nechávam zvyčajne na „Štandardné“, pri zrýchlenom doručovaní a nízkom budgete sa často stáva, že sa vám rozpočet minie v strede dňa a naďalej sa už reklama nezobrazuje.
Dostali sme sa do záverečnej fázy – tvorby reklamy, ktorá sa bude zobrazovať našim potenciálnym zákazníkom. Zvolíme si trefný názov našej reklamy a prejdeme na sekciu Identita. Každá reklama sa musí zobrazovať pod nejakým profilom. Uistite sa, že Facebook stránka, ktorú s reklamou prepojíte súvisí s obsahom vašej reklamy. Nikdy nepropagujte služby automechanika so stránkou ohľadom ženskej módy. Strácate tak dôveryhodnosť v očiach potenciálneho zákazníka. Ľudia si väčšinou kliknú na váš profil predtým, než sa rozhodnú nakúpiť a bola by škoda, ak by ste kvôli tomu prišli o zákazníka.
Ak ste si založili Business Manager účet podľa nášho predošlého článku, zvoľte svoju stránku na Facebooku a Instagram profil. Ak tam nemáte žiaden profil na výber, neprepojili ste si svoj reklamný účet, resp. Business Manager so svojim Instagram profilom. To isté platí aj pre Facebook stránku. Návod na prepojenie účtov nájdete v našom minulom článku – Nastavenie reklamného účtu Business Manager.
Pýtate sa sami seba, ktorý formát je najlepší? K tomu vám nepoviem žiadne mudrovačky. Prečo? Jednoducho si to musíte vyskúšať a poriadne otestovať. Keď som niekedy v minulosti povedal, ako je dôležité reklamu testovať, tu to platí dvojnásobne. Môžem vám ale prezradiť moju taktiku, ktorú pri väčšine reklám používam.
Vo väčšine prípadov používam karusel pre hard sell reklamy. To znamená pútavý popis, ktorý užívateľa zaujme a zobrazenie najpredávanejších produktov (alebo iných, záleží na klientovi ktoré produkty chce propagovať). Účel tohto typu reklamy je jednoduchý - predávať.
Najpoužívanejší formát reklám na Facebooku. Obľúbená možnosť hlavne pre kreatívne reklamy a predajné videá. Cieľom je vytvoriť takú fotku alebo video, ktoré užívateľa na prvý pohľad zaujme. Po získaní pozornosti prichádza na rad popis reklamy, ktorý je tiež nesmierne dôležitý.
Podobné využitie ako karusel, formát vhodný najmä pre eshopy, online kuchárky a podobne. Máte na výber už predpripravené šablóny, do ktorých iba pridáte obrázky s popisom.
Vzhľadom na to, že chceme propagovať článok na našom blogu, zvolíme formát Single Image or Video. Vyberieme pekný a pútavý náhľad článku a k tomu krátky a výstižný popis, ktorý užívateľa zaujme. Prejdeme na sekciu Média a nahráme náhľad nášho článku. Pri výbere obrázka si dajte pozor na to, aby neobsahoval viac ako 20% textu. Ak toto obmedzenie prekročíte, Facebook bude vašu reklamu zobrazovať menej. Našťastie, Facebook ponúka nástroj, ktorým si to vieme skontrolovať – Kontrola textu obrázka
Vitajte v kreatívnej časti tvorby našej reklamy. Vymyslieť pútavý a zaujímavý popis pre našu reklamu nie je jednoduché. Musíme si dopredu premyslieť, čo má byť cieľom našej reklamy. Chceme náš produkt užívateľovi iba odprezentovať, alebo chceme, aby ho u nás kúpil? V oboch prípadoch sa bude popis líšiť. Nezabúdajte, užívateľov nezaujíma, aké výhody ponúka váš produkt. Zaujíma ich, aký problém im vyrieši.
Ako Website URL vložíme odkaz na stránku, kde chceme užívateľa po kliknutí na reklamu dostať. U mňa to je článok na našom blogu. Po vložení odkazu sa nám zo stránky automaticky načíta titulok. Ten si môžeme ľubovoľne upraviť. Ako výzvu na akciu pridáme Viac informácií. Ak propagujete eshop, odporúčam vám použiť tlačidlo Nakupovať. Dajte užívateľom jasne vedieť, čo sa stane po tom, ako na reklamu kliknú.
Aby sme si vedeli reklamu ešte viac prispôsobiť, klikneme na Zobraziť rozšírené možnosti. Ak je váš odkaz príliš dlhý a zložitý, viete si ho upraviť v políčku Zobrazený odkaz.
Pri každej reklame vám odporúčam pridať URL parametre. Vďaka tomu budete v Google Analytics presne vedieť, aké výsledky má ktorá reklama. Môžete využiť nástroj priamo od Facebooku, stačí kliknúť na Build a URL Parameter. Osobne radšej využívam bezplatný nástroj Campaign URL Builder. Nakopírujeme rovnaký odkaz, ktorý sme použil v našej reklame. Aby som v tom mal prehľad, pre položky Campaign Source, Medium a Name používam nasledujúcu logiku.
Nakoniec už stačí našu reklamu len Potvrdiť. Po vytvorení novej kampane musíme počkať na schválenie Facebookom. To trvá zvyčajne hodinu až dve, záleží kedy reklamu vytvoríte. Potom už môžete zbierať prvé výsledky vašich kampaní.
Pri reklame platí, že nesmiete mať strach z toho, že reklama nefunguje podľa vašich predstáv. Odporúčam vám reklamu nechať aspoň pár dní bežať. Samotný Facebook tiež musí zistiť, ktorým ľuďom má reklamu zobrazovať. Potom prichádza na rad vyhodnotenie kampane, testovanie iných verzií reklamy a optimalizovanie.
Ako vidíte, vytvoriť reklamu na Facebooku nie je náročné ani pre začiatočníka, ale je náročné na čas. No vytvoriť reklamu, ktorá vám bude dlhodobo profitovať už chce istú dávku skúsenosti.